Spalovací motory - termomechanika

TERMOMECHANIKA
Title
Přejít na obsah

Spalovací motory

Řešené příklady
Příklad 4.4

Porovnávací oběhy Ottův a Dieselův jsou zadány těmito stejnými hodnotami:
Teplem přivedeným pracovní látce: qa = 1000 kJ.kg-1
Nejnižší a nejvyšší teplotou: t1 = 50 °C, t3 = 1800 °C
Určete, s jakými kompresními poměry pracují a jakou mají termickou účinnost.

 
  • V prvé řadě je třeba si uvědomit, kde bude ležet v daném tepelném oběhu nejnižší a nejvyšší teplota (raději i tlak) (ne vždy musí být v zadání napsaná teplota s indexem) a proto je nutností nakreslit si daný tepelný oběh v p-v a T-s diagramu.
 
  • Ottův oběh (zážehový, výbušný) se skládá ze 2 základních vratných stavových změn plynu – 2 x adiabatická stavová změna a 2 x izochorická stavová změna
 
  • Dieselův oběh (vznětový, rovnotlaký) se skládá ze 3 základních vratných stavových změn plynu – 2 x adiabatická stavová změna, 1 x izobarická stavová změna a 1 x izochorická stavová změna
 
  • Mějte na paměti, že pro naše účely budeme v případě spalovacích motorů vždy uvažovat kompresi i expanzi jako adiabatickou změnu!
 
  • Jediný rozdíl mezi Ottovým oběhem a Dieselovým oběhem je uvažovaná stavová změna uskutečňující se při přívodu tepla (tj. při zážehu, resp. vznícení). U Ottova oběhu se jedná o izochorický přívod tepla, u Dieselova o izobarický přívod tepla.

 
 
Ottův oběh
 
 
 
Kompresní poměr je podíl maximálního a minimálního objemu pracovního prostoru. V případě Ottova oběhu je v1=v4 a v2=v3
 
 
 
Ze stavové rovnice si můžeme vypočíst první měrný objem, jelikož je pracovní prostor válce zaplněn z velké části vzduchem, budeme při výpočtech počítat s jeho fyzikálními vlastnostmi a celou úlohu si zjednodušíme na úlohu s ideálním plynem.
 
 
 
 
Izochorický přívod tepla (zážeh, výbuch):

 
 
 
Adiabatická komprese:
 
Závislost mezi měrným objemem a teplotou při adiabatické změně najdeme ve skriptech na straně 13 (Přehled vratných změn stavu ideálního plynu)

 
 
Adiabatická expanze:
 
         

        
              
 
 
Odvedené měrné teplo:

 
 
Měrná práce oběhu:

 
 
Termická účinnost:
 
 

 
 
Dieselův oběh

 
 
Kompresní poměr je podíl maximálního a minimálního objemu pracovního prostoru. V případě Dieselova oběhu je pouze v4=v1
 
 
 
Ze stavové rovnice si můžeme vypočíst první měrný objem, jelikož je pracovní prostor válce zaplněn z velké části vzduchem, budeme při výpočtech počítat s jeho fyzikálními vlastnostmi a celou úlohu si zjednodušíme na úlohu s ideálním plynem

 
 
 
Izobarický!!! přívod tepla (vznícení):

 
 
 
Adiabatická komprese:
 
Závislost mezi měrným objemem a teplotou při adiabatické změně najdeme ve skriptech na straně 13 (Přehled vratných změn stavu ideálního plynu)



 
 
 
 
Měrný objem po vznícení (stav 3):

 
 
 
Adiabatická expanze:

 

 
Odvedené měrné teplo:
 
 
Měrná práce oběhu:
 
 
Termická účinnost:
 
 

řešené příklady do termomechaniky
Návrat na obsah